Головна » Статті » Розробки уроків

Урок української мови в 7 класі

Тема. Підсумковий урок  з теми «Дієслово»

Мета: узагальнити знання учнів про дієслово як частину мови; формува­ти вміння правильно писати дієслова в різних особових формах; розвивати пам'ять, увагу, ло­гічне, образне та  творче  мислення; виховувати в учнів інтерес до української мови, любов до своєї Батьківщини.

Очікувані результати: учні знають загальне значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль, уміють знаходити дієслова серед запропонованого матеріалу,  визначати їх граматичні ознаки; правильно записувати дієслова відповідно вивчених орфограм та аргументувати  їх.

Обладнання: дидактичний матеріал, роздавальний матеріал; сигнальні картки для визначення часу та дієвідміни  дієслова.

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.

 

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Перевірка домашнього завдання.

  2. Словниковий диктант.

Неволити, непритомніти, ненавидіти, не працювати, не хотіти, незчутися, непокоїти, нехтувати, нездужати, неславити (ганьбити),не прийти, недобачати, нетямитися, недооцінювати, не з'явитися, недогледіти, не любити, не помічати, недолюблювати, не оцінити, не починати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Повідомлення теми й мети уроку.

1. Вступне слово вчителя.

Ми закінчили вивчати тему «Дієслово» з великого розділу мовознавчої науки «Морфологія».

Сьогодні урок узагальнення й систематизації знань із цієї теми. Ми повторимо та закріпимо вивчене, будемо розпізнавати дієслова, визначати їх граматичні ознаки, правильно викорис­товувати дієслова в мовленні.

Гадаю, під час сьогоднішньої роботи ви не загубитеся в часі, подолаєте перехідність, не спіткнетеся через дієвідміну, впораєтеся з видом, для вас не стане перешкодою стан. І взагалі, робота з дією буде корисною і цікавою. І ви з нею справитеся легко.                   

                    Листопад надворі,

В класі тиша й лад.

Там кружляє листя,

Тут - всі парти в ряд.

Не лінуйтесь, діти,

Дійте словом,

Адже ми вивчаємо «Дієслово».

2. Проблемне питання.

– Для чого ми вивчаємо морфологічні ознаки дієслова?

ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого

1. Впіймай слово.

Якось, моя донька запитала, чи можна висловити свою думку без дієслів. «Спробуй!» - сказала я. Через деякий час Маргарита підійшла до мене і невпевнено передала мені свій твір. Ваше завдання: прослухати і впіймати дієслова, без яких не змогла обійтися дитина.

                                                 За півгодини до уроку

Стеля. Стіни. Стіл. Вікно.

Сонце прямо очі.

Я дивилася кіно

До третьої ночі.

Швидко з ліжка. Кран. Вода.

На сніданок - кава.

Спати хочу. Не біда!

Така моя справа.

Шлях до школи. Двері. Клас.

Зошит. Олівець.

Українська мова в нас?!

Все. Мені кінець!

  • Скільки дієслів вам вдалося впіймати?
  • Визначте форми (дивилася – особове; спати  - неозначена форма; хочу – особове)

2. Розгадування кросворду.

Д -  у якому стані використано дієслово бачу? (дійсний)

І – як ще можна назвати початкову форму дієслова? (інфінітив)

Є – замініть синонімічним слово  маю

С – що буває умовним, наказовим і дійсним?  (стан)

Л – поставте слово лити у форму 3 ос. дн. теп. часу: (ллє)

О - коли рід не визначається? (у множині)

В – що можна визначити, поставивши слово у форму 3 ос. мн. теп. часу? (дієвідміну)

О – до якого виду відноситься слово намалював? (доконаний)

3. Гра «Хто більше».

Із дидактичного матеріалу, що на кожній парті, виписати всі дієслова та вказати їх форму.

 

 

В лінійку косу дощик

Списав усе навколо, -

Такий зробив він зошит

Для весняної школи.

 

Та Березень сумує,

Бо він ще дошкільнятко.

Він проліски малює,

А більше ані цятки.

 

Всієї ще не знає

Абетки весняної,

Лиш по складах читає

Хмаринки над собою.

 

4. «Архітектор»

         Ми не будемо будувати палаци і мости. Вам необхідно доповнити, тобто «добудувати» таблицю «Дієслово», вписавши те, чого бракує.

5. Гра «Світлофор».

Використовуючи сигнальні картки, визначити час почутих дієслів.

 Напишу, порадьте, читав, перечитав, буду читати, виїхали, приїду, граю, грав, одягає, переодягнула, знаю, знати, біжать, перебігаю, прибіг, світає, світити.

6. Розподільний диктант.

Визначити за допомогою сигнальних карток дієвідміну почутих дієслів:

Кричиш, дзвенить, несе, гориш, летиш, пишемо, білити, малювати, миє, читала, прасувати, палити, спалити, кричить.             

7. Гра «Мовознавець».

Зробити розбір дієслова, як частини мови.

А осінь дощами нас зустрічає. Діти принесли до школи осінні квіти.

 

ІV. Підсумок  уроку. Оцінювання.

1. Слово учителя

         Діти, гадаю ви зрозуміли, що дієслово допомагає нам влучно, а іноді яскраво, відтворити свої думки і почуття.

         Ви вдало, друзі, всі попрацювали,

          Ще розумнішими на кілька кроків стали,

          Тож хай осінній смуток вас минає,

          А наша зустріч добрий слід лишає.

 

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.  Підготуватися до контрольної роботи за темою «Дієслово».

2.  Вивчити теоретичний матеріал в підручнику.

3. Підготувати тестові завдання за темою «Дієслово».

Категорія: Розробки уроків | Додав: Nataliya_Tsovma (09/01/2015)
Переглядів: 261 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar