Головна » Статті » Розробки уроків

Урок української мови в 6 класі

Тема. Підсумковий урок за темою «Числівник»

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Числівник»;

удосконалити вміння правильно вживати числівники у мовленні, відмінювати та робити морфологічний розбір числівників; розвивати увагу, пам’ять,вміння узагальнювати; виховувати повагу до звичаїв українського народу, до усної народної  творчості.

Очікувані результати: учні знають загальне значення числівники, їх  морфологічні ознаки, синтаксичну роль, уміють знаходити числівники серед запропонованого матеріалу,  визначати їх граматичні ознаки; правильно записувати числівники відповідно вивчених орфограм та аргументувати  їх.

Обладнання: плакат «Ласкаво просимо на ярмарок», кошики, картки, дидактичний матеріал. 

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, урок-ярмарок.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Перевірка домашнього завдання.

  2. Бесіда з учнями.

1). Яка зараз пора року?

2). Назвіть зимові місяці.

3). Який зараз місяць? Котрий він при лічбі?

4). Який сьогодні день тижня? Котрий він?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Повідомлення теми,  мети уроку, завдання уроку.

1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми будемо виконувати важливу і цікаву роботу. Закріпимо знання про числівник, як теоретичні так і практичні, тобто правильно вживати в мовленні, відмінювати та робити морфологічний розбір числівників. Щоб досягти успіху,треба всім працювати дружно, з великим бажанням використовувати знання попередніх уроків.

         З давніх-давен українці, завершуючи яку-небудь серйозну справу в селі,  влаштовують або свято, або ярмарок .Я пропоную Вам провести не просто урок української  мови, а урок «Український ярмарок»,тому що ми з вами теж закінчили важливу справу-вивчення теми «Числівник».

 

– Що ж  означає слово «ярмарок»?(Хто у нас працював із тлумачним словником?)

Тож слово ярмарок  прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. На

ярмарку завжди цінувалось все найкраще,тому мені б хотілось, щоб девіз нашого  уроку звучав так: « Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим».

Отже,  яка лавка придбає більше товару, а ви в кінці уроку підрахуєте, та і отримає високі оцінки.

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.

– Уявіть собі, що ми вирушаємо на ярмарок(вмикаю музику).

                         На ярмарку нашому веселому, багатому.

                          Є чим милуватися , і є що придбати.

                          А придбати товар можна тільки за знання.

Ось ми підійшли до першої лавки «Соняшник».

                                              Увага! Увага!

                                              Господарі й гості,-

                                             Ви нас не минайте

                                             А соняшники у нас придбайте.

Наш девіз:  «Знаємо , як насіння лузаємо»

Фронтальне опитування

-Ви любите насіння ? У Вас є можливість придбати його. Але це не просто насіння , а із завданням(  зараз ми перевіримо теоретичні знання з теми)

1). На які групи за складом поділяються числівники.Наведіть приклади.

2). Використовуючи  метод «Прес» доведіть, що числівник-це самостійна частина мови.

3). На які розряди за значенням поділяються числівники?

Наведіть приклади.

Підсумок : Молодці! Теорію ви добре засвоїли. А тепер послухайте уважно легенду «Соняшник», а потім скажете скільки людей було в родині Сонця і яку помилку допустила дочка.

Легенда про соняшник

Колись Сонце сходило на землю зі своїми десятьма дочками. Одного разу наймолодша побачила красивого хлопця й закохалася в нього. Він теж закохався в донечку Сонця й умовив її залишитися з ним жити на землі. Дарма Сонце гукало її додому й попереджувало, що на землі буде важко жити. Вона залишилась з коханим. Пройшов час. Юнак багато працював і приділяв їй уваги все менше. Вона стала сумувати за батьком, за сестрами-зірками.Забувши про гордість вона просила батька забрати її до себе та Сонце не могло цього зробити, бо Дочка вросла в землю.Тоді красуня перетворилася в квітку, яка в журбі повертала голівку за Сонцем. Назвали її Соняшник.

         Отже, яку помилку допустила дочка Сонця?

– Не послухала свого батька. Я надіюсь, що ви будете слухати своїх батьків,а тому будете поруч з ними, і всяке лихо буде обходити вас стороною.

-Тож скільки людей було в родині?(11)

Групова робота:

-Давайте утворимо з кількісного цілого-кількісний збірний    , порядковий.

1 група відмінює кількісний цілий –одинадцять

2 група збірний-одинадцятеро.

3 група  порядковий-одинадцятий.

(Хто швидше й старанно виконає цю роботу, той отримає соняшник).

А тепер усно складаємо речення з кількісним цілим.

1група Н.в. і Р.в.

2 група Д.в. і З.в.

3 група О.в. і М.в.

Висновок.  Таким чином,  соняшники ви придбали .А ми зрозуміли, що ви дуже любите насіння.

Ходімо до наступної лавки (вмикаю музику) «Зірка»

Наш девіз: Ніколи не говори: « Я неук», а завжди кажи: «Я зірка!»

-Поясніть лексичне значення слова зірка.

Тобто в прямому значенні зірка-це небесне тіло,а в переносному –назва газети, тварини; людина- дуже талановита.Мабуть, кожен з вас мріє бути зіркою. Кожен  має свій талант,але його слід розвивати, щоб стати зіркою в житті.В першу чергу треба розвивати своє мовлення, щоб ви були цікавим і грамотним співрозмовником.

Отже, зараз ви зробите перший крок до цього.

-Що робить наше мовлення  більш цікавим і дотепнішим?

– Правильно, отже ми зараз перевіримо , чи знаєте ви фразеологізми.

-А що таке фразеологізм?

1.Завдання: за дві хвилини вам необхідно якнайбільше записати фразеологізмів з кількісними числівниками  й порядковими, записуючи їх у дві колонки.

Висновок.

Молодці! Та команда,яка більше записала фразеологізмів, отримає зірки.

2. А тепер вам треба буде скласти твір-мініатюру із заданим фразеологізмом(5 хвилин).

1 група –одна голова добре,а дві краще.

2 група-сльози в три ручаї.

3 група-бути на сьомому небі.

Висновок.

Відмінно! Дуже цікаві твори ви написали! Всі старались,тому члени кожної лавки отримають зірки.

3. – Скажіть , чи слід у мовленні вживати прислів’я?

-А що таке прислів’я?

Зараз ми побачимо ,чи знаєте ви стислі речення, які містять повчання.

Кожна лавка має картки ,в яких записані тільки перша половина, вам необхідно дописати прислів’я( 1 хвилина).

– Сім раз відмір….

– Один за всіх…….

– Семеро…..

– Краще один раз побачити…..

– Ти йому слово,….

– Одна голова добре,…….

–За  двома зайцями поженешся…….

– За одного вченого……

Висновок.

Прекрасно! Всі справились блискуче із завданням,а тому отримуєте зірки! Отже, ви довели, що більшість з вас справжні зірочки, а деякі на правильному шляху, до того, щоб бути нею.

Але дуже важливо пам’ятати, що треба вірити в свої можливості. Для того, щоб ви  були більш впевненими в свої сили, ми проведемо невеликий аутотренінг( лунає спокійна музика).

Показую плакат, читаємо разом.

Я-хочу знати.

Я-думаю.

Я-вмію.

Я-знаю.

Я-творча особистість.

Я-зірка(заплющили очі й уявили себе зірками).

Ну що ж , спускайтеся з небес, давайте ще трішки відпочинемо.

Фізхвилинка ( граматична)

Я читаю числівники:

а) якщо ви почуєте цілий-нахиляйте голову вперед,

дробовий-назад,

збірні-ліворуч, праворуч;

б) а тепер різні за складом:

якщо прості-плечі вперед,

складні-назад,

складені-колові рухи.

Відпочили? Рухаємося далі. Підходимо до третьої лавки «Творчої»

Девіз: «Душу і серце в роботу вклади,-матимеш з неї хороші плоди».

-Як ви розумієте цей вислів?

Я вважаю , що ви всі творчі особистості. Тому що кожен з вас хоче бути зіркою. Людина зірка –творча людина, а творча особистість любить книжки. Зараз ви це докажете. Наступна лавка продає книжки із висловлюваннями видатних людей, які допоможуть вам досягти своєї мети.

Отже, перше завдання-скласти сенкен.

Це буде своєрідною рекламою вашого товару.

Що таке реклама?

1 група-соняшник,

2 група-зірка,

3 група-книжка.

Ми з вами не раз говорили  про те, що мало володіти мовою, треба її ще й знати.А знати мову без вміння перекладати неможливо.

-Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля.

IV. Закріплення, знань, умінь і навичок.

1. Словниковий диктант.

Вісімдесятий, дев’яностий, чотириста тридцять сьомий, дев’ятсот, дев’яносто дев’ятий, чотиритисячний, п’ятидобовий, тисяча сімдесят сьомий, чотирирічний, п’ять цілих і сім десятих, шістнадцятий, сорок восьмий, сто п’ятдесят дев’ять.

V. Підсумок уроку, оцінювання.

Отже, наш ярмарок закінчується. Спікери , підрахуйте, будь ласка, скільки товару ви придбали та скажіть, хто працював активно, старанно, а хто був пасивним.

Все, що ви придбали на ярмарку-знання. Це такий товар,який знадобиться в житті, його за плечима не носити.

VI. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання:

1). Повторити вивчений матеріал в підручнику за темою «Числівник», виконати вправу 501(письмово), виконати тестові завдання.

2). Підготуватися до контрольної роботи за темою «Числівник».

Категорія: Розробки уроків | Додав: Nataliya_Tsovma (09/01/2015)
Переглядів: 287 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar