Головна » Статті » Розробки уроків

Урок української мови в 6 класі

Тема. Підсумковий урок  з теми «Займенник»

Мета: поглибити, узагальнити й систематизувати знання учнів про займенник як частину мови; розвивати монологічне й діалогічне мовлення учнів, мислення, увагу; виховувати любов і цікавість до рідної мови, прищеплювати інтерес до мовних явищ, зокрема до вивчення частин мови.

Очікувані результати: учні знають загальне значення займенника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль, уміють знаходити займенники серед запропонованого матеріалу,  визначати їх граматичні ознаки; правильно записувати займенники відповідно вивчених орфограм та аргументувати  їх.

Обладнання: узагальнювальні таблиці, картки з надрукованим текстом, сигнальні картки, підручник.

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань, урок-мандрівка.

ХІД УРОКУ

 

Епіграф до уроку:

Я від колиски чую рідну мову,

Вона мені веселкою бринить,

В ній гомін буйнолистої діброви,

Закутаної в сивину століть.         

Ольга Деркач

                                                                                         

І. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Перевірка домашнього завдання.

  2. Словниковий диктант.

Будь-скільки, ніякий, деякий, казна з ким, де про що, ніскільки, будь за ким, нічого, чогось, чому-небудь, хтось, ні на кому, хто-небудь, дехто, що-небудь, абищо, чийсь, абищо, ким-небудь.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Повідомлення теми й мети уроку.

1. Вступне слово вчителя.

         Сьогодні у нас незвичайний урок : сьогодні ми зробимо ще один крок у країну прекрасну, в країну чудову, що нас так чекає й збагачує мову.

         Любі друзі, сьогодні на Вас чекає урок – мандрівка в чудову і незвичайну країну «Морфологія». А місто, до якого ми прямуємо, називається Займенником.

          Послухайте, будь ласка,  історію цього міста.

   З давніх – давен в одному королівстві жили добрі й веселі люди. Вони працювали з ранку до ночі, тому їхня держава була багатою і квітучою. Одного разу заздрісна чаклунка вирішила посварити своїх сусідів. Вона все зробила для того, щоб мешканці сусідньої держави забули свої імена, імена своїх дітей, родичів, назви всього того, що їх оточувало.

   Тому метою нашої подорожі є допомога мешканцям цієї держави, згадати про себе, прокинутися від злих чар чаклунки. Кожен з вас – учасник різних випробувань, має змогу не тільки допомогти займенникам своїми знаннями та вміннями, а й оцінити їх перевагу. А в кінці уроку підведемо підсумки на кращого знавця цієї частини мови, яка залюбки спілкується з іншими частинами мови.

2. Проблемні завдання.

– Сформулюйте визначення займенника.

– Визначте, що спільного й відмінного в значенні займенника й іменника, займенника й прикметника й числівника.

ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого

1. Слово вчителя.

                               Серед різних частин мови,

                                Друзі, є займенник.

                                У морфології він справжній

                                Головний казкар – чарівник.

                                І про нього ми сьогодні

                                З вами поговоримо,

                                І подивимось на дива,

                                Що займенник творить нам,

                                Як відмінюється він

                                І які розряди має

                                Доведімо ми йому,

                                Що про нього все ми знаємо.

РЕФЛЕКСІЯ.

     - Діти, чого ви очікуєте від уроку?

 Ну що ж, рушаймо в путь!

    1. Станція «Теоретична».

      Учитель. А зараз проведемо мовну розминку, експрес – опитування. Що означає слово «експрес»? Отже, відповідати ви повинні правильно, швидко, без зупинок. За кожну правильну відповідь у свій арсенал ставте «плюс». Уважно слухайте один одного. Якщо згодні з відповіддю, то покажіть це сигнальною карткою зеленого кольору, а якщо ні – червоного. Приготувалися? Почали!

      Експрес – опитування

 1. Розділ науки про мову, у якому вивчаються частини мови. (морфологія)

 2. Яка частина мови називається займенником?

 3. Назвіть розряди займенників.

 4. Як змінюються займенники?

 5. Яка синтаксична роль займенників?

 6. Чому займенник має таку назву?

   2.  Станція «Практична».

           1. Робота з картками.

 

     …зараз будете в країні,

 

    … на карті не знайти,

 

   …  мешканці … віднині,

 

   І …  … шляхами йти.

 -  Прочитайте текст.

 -  Якою мовою він написаний : віршовою чи прозовою? Доведіть.

 - Відновіть текст, додавши потрібні займенники.

- Визначте розряди.

 3.  Станція «Граматична».

       1.  Відгадати загадку про займенник.

                     Називного я не маю, з родового починаю.

                     Рід, число також не знаю, про себе я тільки дбаю!

                     Відгадайте мій розряд, провідміняйте, буду дуже рад!  (себе).

       2 . Відмінювння займенника себе (один учень біля дошки, інші – самостійно).

        3.  Самостійна робота.

 Провідміняйте словосполучення: 1 варіант – котра година, 2 варіант – скільки зошитів (по одному учню біля дошки, інші самостійно).

 Перевірка самостійної роботи (самоперевірка). Оцінювання.

 4. Станція «Орфографічна».

      1. Словниковий диктант.

 Абихто, чий-небудь, хтозна з ким, чийсь, будь-котрий, казна-який, дехто, хтозна-чий, казна-скільки, хтозна до кого, абичий, ні з ким, де з чим, аби до чого, ніскільки, хтось, нічим.

Завдання.

  Знайдіть синоніми до слова якийсь.  Підказка!  Вони сховані у словниковому диктанті! (дехто,котрий – небудь, будь – який, деякий, хтось)

 

 5.  Стнція «Орфоепічна» (усно)

   Як правильно вимовити ці заперечні займенники, які вказують на відсутність кого – небудь чи чого – небудь?

      Нікого, нікому, нічого, нічому.

 

 5.  Вправи з розвитку зв’язного мовлення, культури мовлення і стилістики.

 6. Станція «Розумники»                                                         

         Завдання: «утворити слово».

Учитель. Діти, займенники справді забули все про себе і почали утворювати слова інших частин мови.

 Відгадайте ці слова, у яких загубилися займенники САМ, ВСЕ, ЦЬОГО, ІНШИЙ. Підказка! Вони утворюються шляхом заміни коротких визначень.

 1).  Здобуття освіти без допомоги вчителя (самоосвіта)

 2). Який охоплює що – небудь з усіх боків (всебічний)

 3). Який відбувається або відбувся цього року (цьогорічний)

 4). Який походить з іншої мови (іншомовний)

7. Станція «Підсумкова».

     Кросворд «Займенник»

     У клітинах кожного рядка таблиці треба записати слова – займенники по горизонталі.

 Відгадати його допоможуть речення, в яких пропущені відповідні займенники.

 1).  Світить сонце для … над землею (нас).

 

 2). Виив заєць собі ямку під пеньком і ліг, задрімав, тепло … в затишку лежати (йому).

 

 3). Вчмося … і дружимо, немов одна сім’я (ми).

 

 4). Як адісно … , що знов весна настане (мені).

 

 5). Низько над … пролетівши, скрикнув птах(нами).

 6). Хай завжди світить сонце…(нам).

 7). Вітчизну любим дуже ми – і я, і …(ти).

 ІV.  Підсумок уроку. Оцінювання.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

– Що цікавого було сьогодні на уроці?

V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1). Вивчити теоретичний матеріал в підручнику , виконати вправу 559 (письмово), виконати тестові завдання.

2). Підготуватися до контрольної роботи з теми «Займенник».

Категорія: Розробки уроків | Додав: Nataliya_Tsovma (09/01/2015)
Переглядів: 336 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar