Головна » Статті » Розробки уроків

Урок української мови 7 клас

Тема. Підсумковий урок  з теми «Дієприкметник»

Мета: поглибити, узагальнити й систематизувати знання учнів про дієприкметник як частину мови;

розвивати вміння знаходити дієприкметники, дієприкметникові звороти в тексті, правильно ставити

розділові знаки; формувати інформаційну компетентність;  виховувати любов і цікавість до рідної мови,

прищеплювати інтерес до мовних явищ, зокрема до вивчення частин мови.

Очікувані результати: учні знають загальне значення дієприкметника, його морфологічні ознаки,

синтаксичну роль, уміють знаходити дієприкметники серед запропонованого матеріалу,  визначати

їх граматичні ознаки; правильно записувати дієприкметники відповідно вивчених орфограм та аргументувати  їх.

Обладнання: узагальнювальні таблиці, картки з надрукованим текстом, підручник.

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.

ХІД УРОКУ

 

 Епіграф до уроку:

 Хай буде з хлібом кожен дім,

Хліб пахне сонячно, медово,

А поруч з ним – струмком дзвінким.  

І. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Перевірка домашнього завдання.

  2. Словниковий диктант.

Скошений, палаючий, сяючий, загороджений, звільнений, позеленілий, почорнілий, побачений,

напоєний, доглянутий, лежачий, дрижачий, посивілий, змарнілий, зблідлий, ходячий, присілий,

замерзлий, народжений, погашений.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Повідомлення теми й мети уроку.

1. Вступне слово вчителя.

         Сьогодні у нас незвичайний урок : сьогодні ми зробимо ще один крок у країну прекрасну,

в країну чудову, що нас так чекає й збагачує мову.

         Любі друзі, сьогодні на Вас чекає урок – мандрівка в чудову і незвичайну країну «Морфологія».

А місто, до якого ми прямуємо, називається Дієприкметником.

  -  Які завдання поставимо перед собою?

  - Нагадайте, які свята ми скоро зустрінемо?

  - Яке з них ви любите найбільше?

 - А яка рослина є символом Нового року? Так, це ялинка.  Саме її ви сьогодні прикрасите своїми знаннями.

  - Пригадайте все, що вивчили про дієприкметник (загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль). 

 2.  Розминка ( “ Незакінчене речення”)

1. Дієприкметник —це…

2. Дієприкметниковий зворот - це…

3. Дієприкметниковий зворот залежить від….

4. НЕ з дієприкметниками пишеться…

5. Дієприкметник поєднує граматичні ознаки …

6. Дієприкметники утворюються від …

3. Проблемні завдання.

– Яким розділовим знаком відокремлюють дієприкметниковий зворот?

8. Яким членом речення найчастіше буває дієприкметник?

9. Яким членом речення дієприкметник буває рідше?

10. Які дієприкметники утворюються за допомогою суфіксів -уч-,-юч-,-ач--яч-?

11. Які дієприкметники утворюються за допомогою суфікса -л-?

12. Які дієприкметники утворюються за допомогою суфіксів -н-,-ен-,-т-? 

ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого

 

1.Завдання: списати загадки, підкреслити дієприкметники.

Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок (Небо і зорі). Повна діжка жита п’ятачком накрита (Мак).

Сто один брат - всі в один ряд зв’язані стоять (Паркан). У лісі вирізана, гладенько витесана, співає,

заливається, як називається? (Сопілка).

 

2. Спостереження над мовним матеріалом.
                                                    Шевченкова гора
Чудові садочки, притул..ні (на) горах, були наскрізь пронизані сонцем, зел..ніли до самого дна.

Через яблуні та вишні бл..щала ясно(з..лена) трава, як килим, розстел..ний на крутих горах.

Садки (не)наче в..сіли над нашими головами. Круглі гіл..сті яблуні (не)наче були готові ..котитись

з круті гори, як зелені м’ячі… Дніпро синів (не)далечко за низиною, вкритою сірим піском та молодими

густими кущ..ми осокора. У цім місці над ..ніпром, за версти од Канева, височить ..евченкова гора.

Верх гори рівний. Шевченкова могила стояла серед чистої (не)зарослої рівнини. Два шари каміння

жовтіли на ясному сонці. (По)верх них чорніла насипана земля, поросла травою та дрібнен..ким

зіл..ям.  Хрест стояв високо і чорнів, як намал..ований, проти син..ого неба (За І.Нечуєм-Левицьким).
Завдання:

  1. Виразно прочитайте текст. Вставте, де потрібно, пропущені букви. Розкрийте дужки.

2. Випишіть дієприкметники. Поясніть у них орфограми.

3. Визначте морфологічні ознаки дієприкметників.

4. Провідміняйте 1 дієприкметник разом із означуваним словом .

3.Робота в групах. Виконання завдань за картками: знайти дієприкметникові звороти.

 

Картка № 1

Листя стало схоже на гору хрумкого печива, посипаного цукровою пудрою.

Усі побігли по широкій греблі, обсадженій знизу вербами.

Через гілки берестів синіло море, блищала широка тераса над морем, заставлена столами та стільцями.

 

Картка № 2

Біля входу в парк, порослого високою травою, панувала тиша.

Небо, обсипане ніби рожами, тихо гасло.

Її маленька постать, облита м’якою зеленуватою тінню акацій, була незвичайно граціозна.

 

 

 4.  Редагування речень. Спишіть, вставляючи пропущені закінчення. Дієприкметники

підкресліть, визначте їх рід (в однині), число і відмінок.

 

1. Осяян... сонцем, усміхнен... люди по вулицях Києва йдуть (В. Сосюра). 2.
Пісня моя в невмируч... силі в моїм серці ясніє, живе (І. Франко). 3. Віз котився вузькою наїжджен...

дорогою (М. Коцюбинський). 4. Засліплююч... струмінь рідкої сталі з важким шумом ринув у ківш.

5. Дорога зникла десь у горах за перевалом, до блиску викупа... зливами, повит... на верхах

серпанками вогких розсіян... хмар (О.Гончар). 6. Між пожовкл... стернями лежить бит... осінній

шлях (Ю. Яновський). 7. Якщо вода не тече, її називають мертвою, стояч... . 8. На березі валялися

верби з корінням, викинут... повінню (М. Коцюбинський).


5.  Пояснювальний диктант. Знайдіть дієприкметники, поставте до них питання, вкажіть

морфологічні ознаки.

Після довгого літнього дня, коли сонце сідає, а розпечена земля поволі скидає з себе золоті шати,

коли на бліде, втомлене днем небо з’являються крадькома несміливі зорі, Маланка з Гафійкою

волочать курною дорогою утому тіла й приємне почуття скінченого дня. Вони несуть додому спечене,

як і земля, тіло, а в складках одежі пахощі стиглого колоса... Розігнута врешті спина, спущена

вільно рука, ще злегка тремтяча од цілоденного напруження, м'який пил під ногами, замість стерні,

здається тепер щастям (За М. Коцюбинським).

6. Синтаксичний розбір речень із дієприкметниками. Випишіть дієприкметники, визначте

їх вид, час, рід, число, відмінок.

1. Підхоплена хвилями шлюпка вилетіла в море (М. Трублаїні). 2. Тремтячими руками розгорнув

Тарас папір (О. Іваненко). 3. Око знов ваблять блукаючі вогні

(М. Коцюбинський). 4. В зів’ялих листочках хто може вгадати красу всю зеленого гаю (І. Франко).

7. Виконати тестові завдання до теми «Дієприкметник».


1. Дієприкметник – це
а) особлива форма дієслова, що виражає ознаку предмета за дією;
б) особлива незмінювана форма дієслова, що означає додаткову дію;
в) самостійна частина мови, що виражає дію предмета або стан.
2. Дієприкметник має властивості
а) дієслова і прислівника;
б) дієслова і прикметника;
в) дієслова. прикметника і прислівника.
3. Дієприкметниковий зворот – це
а) дієприкметник з будь-яким словом;
б) дієприкметник з означуваним словом;
в) дієприкметник разом із залежними від нього словами.
4. Пасивні дієприкметники виражають ознаку за дією,
а) яку виконує сам предмет;
б) яку виконує над ним інший предмет;
в) яка переходить на інший предмет.
5. Активні дієприкметники теперішнього часу утворюються за допомогою суфіксів
а) ен, н, т;
б) л;
в) уч, юч, ач, яч.
6. Активні дієприкметники минулого часу утворюються
а) від основи теперішнього часу перехідних і неперехідних дієслів;
б) від основи неозначеної форми неперехідних дієслів доконаного виду;
в) від основи неозначеної форми перехідних дієслів.

 ІV.  Підсумок уроку. Оцінювання.

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

– Що цікавого було сьогодні на уроці?

2. Запишіть у зошит початки речень, доповніть  ці речення дієприкметниками.

На уроці я повторив…

На уроці я зрозумів…

На уроці мені сподобалося…

3.  Слово вчителя.

Дійшов до кінця наш урок. Він показав, як кожен із вас засвоїв теоретичний матеріал,

як навчився використовувати здобуті знання у практичних вправах. Нехай завжди для

вас у навчанні будуть настановою слова Д.Білоуса:

Просимо учнів, до зубріння звичних:

Ви не бійтесь правил граматичних.

Є у кожного до мови хист,-

Не зубріть, а розумійте зміст.

 

V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1). Вивчити теоретичний матеріал в підручнику , виконати вправу (письмово), виконати тестові завдання.

2). Підготуватися до контрольної роботи з теми «Дієприкметник».

Категорія: Розробки уроків | Додав: Nataliya_Tsovma (13/12/2015)
Переглядів: 1266 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar