Головна » Статті » Розробки уроків

Урок української мови 6 клас

Тема.  Підсумковий урок з теми «Прикметник»

Мета: узагальнити знання учнів, здобуті при вивченні теми «Прикметник», навчити учнів   застосовувати  теоретичні знання на практиці, розвивати усне й писемне мовлення школярів та інтерес до вивчення української мови;

виховувати повагу до традицій українського народу.

Очікувані результати: учні знають загальне значення прикметника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль, уміють знаходити прикметники серед запропонованого матеріалу,  визначати їх граматичні ознаки; правильно записувати прикметники відповідно вивчених орфограм та аргументувати  їх.

Обладнання: ілюстрації, картки з програмовим завданням; тести; таблиця-схема до теми «Прикметник», очікувані результати (схема у вигляді соняшника).

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.

ХІД УРОКУ

 

Епіграф до уроку:

У шелесті трав, у цвітінні калини

Я чую цю мову у сні й наяву.

Вона в моїм серці, – це вся Україна,

Я дихаю нею, я нею живу!

Віктор Геращенко

І. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Перевірка домашнього завдання.

  2. Словниковий диктант.

Овочевий, грушевий, спаржевий, оранжевий, ситцевий, обрядовий, життєвий, серцевий, мигдалевий, фаршевий, службовий, споришевий, кварцовий, дощовий, бойовий, святковий, меланжевий, магнієвий, нульовий, суттєвий, алюмінієвий, кошовий, борщевий, кораловий.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Повідомлення теми й мети уроку.

1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

 

Рідна земля… Україна – край, де ми народилися. Її багатство – це безкрайні лани пшениці, вишневі сади, квітучі поля льону, калинові гаї. Кожен народ має свої святині, свої символи. Є вони і в українського народу. Калина, верба, тополя, барвінок, мальви, чорнобривці, соняшник… Вони віддавна уособлюють красу України, духовну міць її народу, засвідчують любов до рідної землі.

         Отож, повторюючи і узагальнюючи знання з цієї теми, ми дізнаємося багато цікавого ще про один символ України – соняшник.

2. Завдання для учнів:

 

- А які загадки про соняшник ви підготували?

1). В золотому решеті чорних хаток повно, скільки чорненьких хаток, стільки й білих мешканців.

2). Хлопець Мартин

 Похилився через тин.

 А дівчина Гапка:

 «Яка в тебе гарна шапка!

 Ще й жовта китиця

 Проти сонця світиться.

 Як прилетять горобці.

 Буде тобі як вівці

 Від сірого вовка».

 Що це за примовка?

3). Сімсот соколят на одній подушці сплять.

4). Квітка ця на сонце схожа,

 На олію вона гожа,

 Жовті пелюсточки має,

 Їх до сонця повертає.

5). Стоїть палиця, на палиці хатинка, а в тій хатинці - повно людей.

6). На сонечко я схожий і сонце я люблю. До нього повертаю голівоньку свою.

7). Із мішка — на забаву, а з пляшки — на приправу.

8). На городі в нас росте

Сонце ясне, золоте,

Жовте око, жовті вії

Та чомусь воно не гріє

ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого

1.  - Що знаємо ми про прикметник?

2.  Інтерактивна гра «Я знаю, що …»

 Прикметник – це самостійна частина мови ...( учні ланцюжком продовжують перелік граматичних особливостей прикметника).

Складання узагальнюючої таблиці.

 3. Розминка. «Мозковий штурм»

- На що вказує прикметник?

- На які питання відповідає?

- З якою частиною мови найчастіше зв’язаний у реченні?

- За чим змінюється прикметник?

- Якого роду бувають прикметники?

- Визначте рід прикметника:

       швидка допомога,  веселе дитя, мужній воїн, зелені ялинки.

- Чому не можна визначити рід в останньому словосполученні?

- В якому числі вживаються прикметники?

4. Гра «Так чи ні» (правильна відповідь-1 бал)

 

1. Прикметник – це службова частина мови? (Ні)

2. Прикметник означає дію? (Ні)

3. Відповідає на питання чий? який? (Так)

4. У реченні виступає додатком? (Ні)

5. Чи згодні ви з тим, що прикметник має два ступені порівняння? (Ні) (Нульовий, вищий, найвищий)

6. Прикметник має три розряди? (Так)

7. Кожен прикметник має повну і короткі форми? (Ні)

8. Ступені порівняння мають дві форми (Так)

9. Прикметник не змінюється за відмінками? (Ні)

10.Прикметник змінюється за числами й родами? (Так)

5. Групова робота: робота з текстами

І група – виписати прикметники і вказати розряди (якісний, відносний і присвійний)

Соняшник – неодмінна прикмета сільських городів. І в той час же час – це рідкісне, осяйне диво природи, незвичайний феномен рослинного світу.

 «Стоїть гарний, як соняшник у цвіту», - кажуть у народі. А й справді, чи є щось виразніше, красивіше, коли соняшник цвіте!

 Золоточубий соняшник – це не тільки предмет нашого постійного зачудування навколишнім світом, це неповторний і прекрасний символ України.

ІІ група – виписати словосполучення прикметників з іменниками, вказати рід, число, відмінок.

 Квітка  сонця – це квітка нашої держави. Краса соняшника, його поживні властивості додали слави «сонячній квітці» у нашому народі. Вона й мислиться, як незмінний і всюдисущий наш супутник, як окраса сільських обійсть, як бажаний і ласкавий зустрічний подорожній, як оберіг домашнього затишку.

ІІІ група – виписати якісні прикметники, утворити всі ступені порівняння.

На високому стеблі квітка з золотими пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому і називають квітку соняшником.

 Спить уночі соняшник, схиливши ніжні пелюстки. Та вранці, тільки сходить зірниця, пелюстки тремтять. То соняшник жде сходу сонця, радіє йому: «Добрий день, сонечко, я так довго чекав тебе!»

 Вдень сонце підіймається все вище, і вище, пливе по небу.

6. Гра «Чомучка»

 

Групи учнів обмінюються підготовленими вдома запитаннями, які починаються зі слова «Чому...?»

7. Ігрова ситуація (інтерв’ю у соняшника )

- Ви помітили, яке гарне у мене ім’я? У ньому є «сонечко» в усіх європейських мовах: одні кажуть «сонячна квітка», другі - «повернений до сонця», треті - «той, що дивиться на сонце». Росіяни кажуть подсолнух, білоруси - воротисонце, українці – соняшник, а ще – сонях.

- Ім’я у тебе справді сонячне, а до того ж – прозоре, зрозуміле кожному. Виходить, що ти не чужинець?

- Ні, я чужинець, мексиканець. Іспанці привезли мене в Європу як дивовижну квітку, яка повертає голову за сонцем. У 1510 році мене посіяли в Мадрідському ботанічному саду серед інших квітів і милувалися мною. Так я – квітка – увійшла в моду спочатку в Іспанії, а потім в інших землях Європи. Мене дарували вельможам і світським дамам, мене ставили в дорогоцінні вази, прикрашали мною сади і палаци. Садівники намагалися зробити все для того, щоб я – квітка – ставала все пишнішою, запашнішою.

- А як ти, «сонячно квітко», потрапила до нас?

- Цар Петро І навчався в Голландії корабельної справи, коли побачив мене. Він надіслав моє насіння до Петербурга, наказавши вирощувати цю «заморську квітку» в квітниках. Так «заморська квітка» потрапила спочатку на панські клумби, а потім на селянські городи.

8. Конкурс «Подумай. Пригадай.»

     - Які кольорові моря планети знаєте? Запишіть.

     - Як напишете назви морів?

     - Яке з названих морів омиває береги нашої країни?

(За всі названі «кольорові моря» команда отримує 5 балів)

        Хвилинка-цікавинка

      Жовте море у деяких місцях здається жовтим, але не всюди, а тільки там, де в нього впадає річка Хуанхе. Вона наносить у море багато мулу, через що вода у цих місцях каламутно-жовта.

     Червоне море буває таким тоді, коли на його поверхню спливають бурувато-червоні водорості.

     Чорним море названо з декількох причин: по-перше, за темний відтінок глибин, по-друге, за його характер: воно було більш суворим у порівнянні з тими південними морями, які були відомі стародавнім мореплавцям.

     Є різні твердження стосовно того, чому Біле море так названо. Одні вбачають причину у тому, що більшу половину року це море покрито льодом і снігом. Інші переконують, що колір води біліший, бо живе в ньому велика кількість мікроскопічних  живих організмів, які розсіюють, але не розкладають сонячне світло.

IV. Підсумок уроку, оцінювання.

- Чи збулись ваші очікування?

Підберіть спільнокореневі слова до соняшник.

 Акровірш

У всіх людей одна святиня.

Куди не глянь, де не спитай.

Рідніше їм своя пустиня,

Аніж земний в пустині рай.

Їм красить рідний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, нема без Батьківщини.

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1). Вивчити теоретичний матеріал в підручнику , виконати вправу 429 (письмово), виконати тестові завдання.

2). Підготуватися до контрольної роботи з теми «Прикметник».

Категорія: Розробки уроків | Додав: Nataliya_Tsovma (10/01/2015)
Переглядів: 310 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar